måndag, december 15


Har haft lite tekniska problem men nu har jag äntligen lyckats pula in söndagens inlägg. Jag är inte inne i min mest kreativa fas i livet så fina bilder lyser med sin frånvaro, bjuder på ett recept istället. Fredagskvällen bjöd på en mysig middag tillsammans med Erik och Malin, vi brukar, oberoende av av varandra beställa hämtmat på fredagar och nu slog vi våra påsar ihop och dinerade smaskigt från Waldorf. Har du inte prövat deras ostgratinerade bröd med aioli så slår jag ett stort slag för det nu, skynda och pröva!!! Jag brukar med jämna mellanrum fråga deras aioli innehåller och försöker göra min egen lika god. Jag är nästan där tror jag.

Sista julklappen inhandlades av sambon i lördagas, och eftersom farmor aldrig läser min blogg så kan jag avslöja att det var en kaffepress till henne. Skönt, nu är vi klara. En fin liten hög tronar i vardagrummet med allehanda klappar. Lördagen blev middag i goda vänners lag. En supersmarrig lammstek som gojjades in i färsk rosmarin, vitlök, salt och olivolja som jag mixat ihop. Till detta en fantastiskt god sås gjord på karl-johansvamp och ett sötpotatismos till. (ja det blev en del superlativ här....) Efterrätten blev Mariannes solejka, superdupersmarrig och mäktig så receptet räcker lätt till 8 personer med normal aptit, eller 6 glupska.

På söndag styrde vi bilen mot Råneå och god middag hos svärisarna, ripgryta med kantareller och hemmagjort potatismos, behöver jag säga mer än mums? En välbehövd prommenad med hundarna avrundade vårt besök innan vi styrde kosan hem till Luleå. Nu är det en vecka kvar och nedräkningen har börjat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå i stugan!

Det var så trevligt med hämtmat i fredags och framför allt Gott! Jag funderade vad denna Solejka var för något (såg en kommentar om det på ansiktsboken). Erik sa att han hade ätit något gott hos er i lördags och nu ser jag juh vad det är för något =) Håll nu på nedräkningen så får du/ni ledigt snart. Skönt!

Syns imorrn
Kram från Malin

Anonym sa...

Waldorf är såååå bra.....Brukar ta deras Wldorf Bento...(tror jag att den heter!)

Hoppas du får en bra jul!!!


JULKRAM på dig!